Propositions de thèse 2017

(english version and FAQ below)

Le calendrier du concours 2017 de l’Ecole Doctorale est le suivant :

* Le dépôt des propositions de sujets de thèse par les encadrants, pour le concours d’attribution des contrats doctoraux est terminé. Le site reste ouvert pour les thèses financées.

* Du 3 février au 28 avril : Dépôt des candidatures en ligne. Les candidatures à un contrat doctoral sont closes.

* 5 mai : Sélection des dossiers retenus pour une audition et envoi des convocations. Les convocations ont été envoyées.

* Du 15 au 19 mai : auditions des candidats.

* 22 mai : Jury anticipé.

* 3 juillet : Jury final.

Les propositions de sujets sont à déposer sur le site ADUM. (*)

Les proposants ayant un sujet susceptible d’être financé doivent prévenir l’ED dès qu’ils obtiennent des informations sur celui-ci.

Les propositions validées sont affichées en deux groupes.

Les sujet dont le financement n’est pas assuré figurent sur les deux listes.

Les candidatures au concours doivent se faire en ligne, à partir des fiches figurant sur ces listes (**). Aucun autre dossier ne sera examiné. Les candidats retenus seront tous explicitement informés par l’ED. L’absence de réponse doit être considérée comme un refus. Si vous pensez avoir rempli correctement votre dossier, mais ne recevez pas d’information, merci de contacter directement l’ED à

Pour candidater sur un sujet, utilisez le bouton "Candidater" qui se trouve au bas de la proposition.

Le dossier de candidature doit comporter les pièces suivantes :

  1. Un CV complet.
  2. Une lettre de motivation.
  3. Une copie de tous les résultats universitaires, avec l’intégralité des notes.
  4. Une lettre d’acceptation de la candidature par le chercheur proposant le sujet.
  5. Une copie du diplôme donnant accès à la thèse (Master) ou une attestation indiquant la date du jury correspondant.
  6. Le mémoire de Master
  7. L’avis du directeur de laboratoire sur la candidature.

Les items 1, 2 et 3 doivent parvenir avant la sélection des dossiers (5 mai), le 4 avant les auditions (15 mai) et les 5, 6 et 7 avant le jury final (3 juillet).

Une fois la candidature ouverte et les différentes rubriques complétées :

  • Sauvez en PDF l’ensemble du dossier (bouton bleu "Dossier de candidature")
  • Fabriquez un PDF unique contenant l’ensemble du dossier avec toutes les pièces demandées.
  • Utilisez le bouton "Motivations et justificatifs" pour déposer ce fichier PDF unique sur le site de candidature..

Les auditions durent une demi-heures : 15 mn de présentation, puis 10 mn de questions (plus les overhead). Vous disposerez d’un vidéo-projecteur. Envoyez votre fichier la veille par mail à l’ED.

Après les auditions, un premier jury anticipé se réunira le 22 mai 2017. Il est susceptible d’attribuer directement au maximum 1/3 des contrats mis au concours. Les contrats non attribués le seront lors du jury final le 3 juillet 2013.

Les candidats ont la possibilité de compléter leur dossier en ligne jusqu’à la veille du jury. Il est en particulier demandé de déposer dès que possible le rapport de stage de Master.

Il est suggéré de candidater sur deux sujets différents (classés A et B) afin de laisser une certaine souplesse au jury dans l’attribution des contrats. Précisez bien dans votre présentation quel est votre sujet A est quel est le B.

(*) : Tous les HDR rattachés à l’ED ont déjà un compte ADUM. Le "UserId" est votre adresse mail. La connection se fait par le bouton "Identifiez-vous", sur fond bleu en haut à droite. SURTOUT : ne créez PAS un autre compte (JAMAIS !!!). En cas de problème : contactez l’ED.

(**) : Cliquer sur le lien "Candidater" au bas de la fiche. Aucune autre méthode ne peut être utilisée. En particulier, ne pas tenter de créer directement un dossier par l’interface principale d’ADUM.


The competition for the doctoral school grants will follow the schedule below :

* Proponents submit their PhD thesis proposals. This is only possible now if no grant is requested (applications by a supervisor for a grant are closed).

* From February the 3rd to April the 28th : On line applications are opened.

* May the 5th : Selection and call for interviews.

* From May 15th to 19th : Interview of selected candidates in Paris.

* May the 22th : 1st jury.

* July the 3rd : Final jury.

Propositions must be submitted through the ADUM web site.

Please forward any news on your funding as soon as possible..

Propositions can be found either

Proposals whose funding is not yet secured are found on both lists.

Applications for a grant are done online from the proposals on these lists (**). No other application will be considered. Successful candidates will be informed individually. No answer from us means "No". If you believe your application should be considered, but you receive no answer please contact us at

Browse through the proposals. If you wish to apply, select "Candidater" at the bottom left corner of the web page.

Requested documents are :

  1. A full resume.
  2. A motivation letter.
  3. Copy of all scholarship results, including detailed grades.
  4. A letter from your potential supervisor.
  5. Copy of your official diploma (Master) for inscription to a PhD or a letter indicating the date of the final jury for that grade.
  6. Your Master memoir.
  7. A letter from the director of the laboratory on the application.

Items 1, 2 and 3 are requested before May the 5th, item 4 before the interviews (May the 15th) and items 5, 6 and 7 before the final jury (3rd of July).

Once you have registered your application and filled all the tabs :

  • Save your application as a PDF file (use the blue button "Dossier de Candidature")
  • Create a single PDF file with it and all other required documents.
  • Use the tab "Motivations and Supporting Documents" to upload this single PDF file with all required informations.

The interviews last 30 mn. You have 15 mn for your presentation followed by 10 mn of questions (and overheads). Please send your PDF file by mail the day before the interview.

After the interviews, a first jury will meet on May the 22nd. It may propose up to 1/3 of the available grants to selected applicants. All other grants will be proposed on the final jury, July the 3rd.

Candidates can upgrade their application file until July the 2nd. In particular, we expect to receive your Master training period memoir as soon as available.

You may apply on two different subjects (with a preferred order). Be specific in your presentation on which is which.

(**) : Click on the link "Candidater" at the bottom left of the on-line proposal. Do not try to open an account on ADUM by any other mean.


FAQ :

Q : What is ADUM ?
R : ADUM is an online database and web application used for all tasks related to the interaction with the Doctoral School, from application for a grant to PhD defense, through registration in a University, registration to various courses, and collection of information on all aspects of the PhD. Its use is mandatory. The informations provided for application to a grant will be used later and do not need to be entered twice.

Q : Should I create an account on ADUM ?
R : Use only the link "Candidater" at the bottom of the proposal. Then follow the instructions. Do not try to create directly an account on ADUM. It would NOT be linked to applications, and it would prevent access to your informations from them.

Q : I already agreed with a supervisor on a subject. We do not need a grant. What should I do ?
R : Ask him/her to submit the subject with the informations on the financial support, and to write to us ( ). Fill a file on ADUM.

Q : Do we have to come to Paris for the interview ?
R : Interviews may be conducted by skype for applicants outside Europe. But it is always better to be physically present if possible. See with your supervisor if they can help you make the trip. We can adapt the schedule if needed.

Q : Do you pay for the travel for the interview.
R : No. We have no money for that (at all !)

Q : Can I apply if I do not speak french ?
R : yes. Most of the scientific work of a PhD can be done in english. If selected, you will be offered the possibility to follow french courses here.

Q : Which language should I use for the application / the interview ?
R : You may submit your application in french or english only. For any other language, check if a translation of official documents is needed (some of us speak, e.g., Italian or Spanish). The interview should be in french or english.

Q : Why applying on two subjects ?
R : Grants can be used only for PhD thesis in the University that provided them. It may happen that a grant is still available in one University that cannot be used for a thesis in another one. By proposing two subjects, you leave a possibility to the jury to offer you a grant that would not be possible with only one subject. We’ll do our best to satisfy choice A, but we may have to fall back on choice B.

Q : How should I organize my presentation ?
R : Try to convince the jury that you are the best one for the proposed subject. Typically : 3 mn on who you are, 7 mn on your Master thesis training period and 5 mn on your PhD subject (What, why, why you...). Adapt to your specific case.




Réalisé par la cellule TICE avec : SPIPSPIP PHPPHP MySQLMySQL ApacheApache